Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Zarządzanie drogami gminnymi wymaga dziś nie tylko znajomości zagadnień technicznych, ale także sprawnej orientacji w nowych rozwiązaniach prawnych. Regulacja stanu prawnego dróg ogólnodostępnych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości użytkowania oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Brak uregulowania własności gruntów, po których przebiegają drogi, rodzi ryzyko sporów, utrudnia inwestycje i może blokować rozwój lokalnej infrastruktury.
Szkolenie pozwoli zapoznać się z nowym trybem nabywania nieruchomości drogowych wprowadzonym ustawą z 13 lipca 2023 r. Omówione zostaną pojęcie dróg ogólnodostępnych oraz mechanizm quasi-zasiedzenia, który ma ułatwić gminom uporządkowanie sytuacji własnościowej. Przedstawione zostaną kompetencje organów administracji, wymagane dokumenty, przebieg postępowania oraz specyfika nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
Uczestnicy poznają także zasady wydawania decyzji administracyjnych, procedurę ustalania odszkodowania oraz rolę rzeczoznawców majątkowych. W programie przewidziano omówienie roszczeń dotyczących nieruchomości resztujących i sposobów weryfikacji operatów szacunkowych.
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, urzędów wojewódzkich, zarządców dróg oraz rzeczoznawców majątkowych.
1. Uzasadnienie wprowadzenia nowego trybu nabycia nieruchomości drogowych ustawą z dnia 13 lipca 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych.
2. Pojęcie dróg ogólnodostępnych.
3. Nabycie dróg ogólnodostępnych jako quasi-zasiedzenie nieruchomości.
4. Układ kompetencji organów administracji publicznej w sprawach w przedmiocie nabycia przez gminy dróg ogólnodostępnych.
5. Wszczęcie postępowania w przedmiocie nabycia dróg ogólnodostępnych.
6. Wniosek o wszczęcie postępowania, w tym dokumentacja potwierdzająca władanie przez gminę nieruchomościami objętymi wnioskiem od co najmniej 20 lat do dnia wejścia w życie ustawy.
7. Przebieg postępowania w przedmiocie nabycia przez gminę nieruchomości użytkowanej jako droga ogólnodostępna.
8. Specyfika nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
9. Treść decyzji administracyjnej w przedmiocie nabycia nieruchomości.
10. Przebieg postępowania odszkodowawczego.
11. Podmioty uprawnione do odszkodowania.
12. Sposób i przedmiot wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego.
13. Weryfikacja operatu szacunkowego przez organ administracji publicznej.
14. Roszczenie o nabycie nieruchomości resztującej.
15. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.